04

Cum ne pregătim corpul pentru naștere? (I)

Haide să vorbim un pic despre un mușchi foarte important în corp și care este cu atât mai important în timpul sarcinii și nașterii: mușchiul psoas.

Înainte să trecem la detalii, câte ceva despre viața de secol XXI.

Ne-am obișnuit să considerăm că este absolut firesc ca, în sarcină, să ne inunde tot felul de neplăceri și de dureri, de la grețuri matinale la picioare umflate, de la dureri de spate la aciditate gastrică.

Deși unele sunt determinate hormonal și, ca atare, greu de evitat, altele țin de alegerile noastre din viața de zi cu zi. Asta înseamnă că, făcând mici ajustări în obișnuințele zilnice, putem să ameliorăm din ele.

 

 

 

 

 

Stilul de viață contemporan presupune că:

  • nu mai parcurgem distanțe lungi pe jos, zilnic
  • nu mai suntem tot timpul în mișcare așa cum făceam pe vremuri
  • nu mai facem multă muncă fizică sau în picioare

 

Am trecut la un stil de viață:

  • sedentar
  • cu mult stat jos/la birou/în mașină
  • cu poziții deficitare de odihnă
  • cu lipsă de mișcare
  • cu mers pe tocuri

 

Toate astea afectează structurile corpului și cu atât mai mult în sarcină, unde oricum corpul suferă schimbări mari de-a lungul celor aproximativ 40 de săptămâni de sarcină. Așa că multe femei se plâng în special de dureri de spate, în zona lombară, pe măsură ce crește burtica.

”Incriminat” este un mușchi foarte important din corp, pe care taoiștii îl numeau ”mușchiul sufletului”. Este MUȘCHIUL PSOAS. Îi datorăm postura bipedă și faptul că ne putem deplasa.

Comparativ cu ceilalți mușchi, are localizarea cea mai profundă din corp: pornește din zona toracică, traversează pelvisul și se atașează de femur.

 

Faptul că:

  • ne dăm jos dimineața din pat
  • că putem mișca picioarele
  • că ne putem apleca
  • este pentru că avem acest mușchi.

Este implicat inclusiv în:

  • respirație, prin legătura pe care o are cu diafragma
    și totodată
  • susține organele din zona abdomenului

 

Pe lângă ligamentele uterine, relaxarea sau contractarea acestui mușchi dictează și spațiul de care dispune bebelușul când este în burtică, deci implicit poziția lui. Nu degeaba unii bebelușii stau ”de-a-ndoaselea” .

O caracteristică importantă a mușchiului psoas este faptul că are un răspuns imediat și evident la starea noastră interioară: dacă suntem stresați/stresate, el stă contractat.

Este un răspuns chimic la hormonii de stress (adrenalină, noradrenalină, cortizol) pe care îl avem ca mecanism de supraviețuire în natură, la fel ca toate mamiferele. Ce face un animal când este în pericol? Se oprește (își încetinește funcțiile pentru a nu fi descoperit de prădător) sau fuge (își contractă mușchii pentru a depune efort mare pe termen scurt).

Suplețea lui este dictată de stilul nostru de viață; de exemplu dacă stăm mult jos, sau în poziții deficitare, el va sta contractat, nu va avea elasticitatea obișnuită.

Să ne gândim cam ce se întâmplă cu acest mușchi la o femeie însărcinată, care are o

muncă stresantă de birou?

Pe măsură ce crește burtica, încep să apară tot mai multe neplăceri și dureri:

  • Dureri de spate
  • Dureri de șolduri
  • Dureri de genunchi
  • Amorțeli ale membrelor inferioare
  • Respirație îngreunată

 

 

Din fericire există soluții simple, eficiente, la îndemână, pe care orice gravidă le poate practica:

1. relaxare
2. mișcări/exerciții fizice pentru suplețea mușchiului psoas

Soluții concrete pentru relaxarea mușchiului psoas în articolul următor.

Comments are closed.